Aritmetika: Násobenie a delenie
Písomné delenie dvojciferným činiteľom
Aritmetika: Počítanie: kombinácie operácií
Zápis číselných výrazov
Počítanie a logické myslenie
Aritmetika: Celé čísla
Číselná os: celé čísla
Počítanie so zápornými číslami
Počítanie so zápornými číslami
Počítanie so zápornými číslami
4 | 3 | |
-3 | ||
-7 | -1 | |
-4 |
Počítanie so zápornými číslami
Počítanie so zápornými číslami
Výrazy s absolútnou hodnotou
Výrazy s absolútnou hodnotou
-8 | 5 | |
1 | ||
2 | -2 | |
8 |
Celé čísla: mix
Aritmetika: Deliteľnosť
Deliteľnosť
Najväčší spoločný deliteľ
Najväčší spoločný deliteľ
3 | NSD(15, 24) | 6 |
NSD(13, 24) | 12 | NSD(14, 24) |
8 | NSD(16, 24) | 1 |
NSD(18, 24) | 2 | NSD(12, 24) |
Najmenší spoločný násobok
Najmenší spoločný násobok
Určite najmenší spoločný násobok čísel a :Číslo rozložíme na súčin prvočísel:Číslo rozložíme na súčin prvočísel:Ktoré prvočíslo je v oboch rozkladoch? a Aká mocnina čísla bude v najmenšom spoločnom násobku?Druhá mocnina.Tretia mocnina.Ktoré čísla okrem budú ešte v najmenšom spoločnom násobku? a Žiadne.Najmenší spoločný násobok jeNajmenší spoločný násobok
45 | NSN(12, 15) | 12 |
NSN(6, 9) | 60 | NSN(12, 6) |
18 | NSN(12, 16) | 48 |
NSN(9, 12) | 36 | NSN(9, 15) |
Delitelnosť: mix
Delitelnosť: mix
Profesorka McGonagallová potrebuje vydláždiť Veľkú sálu v Rokforte rovnako veľkými dlaždicami, aby to dobre vyzeralo. Sál má rozmery 56 × 104 metrov. Profesorka ale vie vyčarovať len štvorcové dlaždice. Koľko metrov má strana najväčších štvorcových dlaždíc, ktorými môže Veľkú sálu bez zvyšku vydláždiť?
Delitelnosť: mix
Aký je najväčší spoločný deliteľ čísel 6 a 9?
Zlomky, percentá, desatinné čísla: Zlomky
Zlomky na číselnej osi
Zlomky na číselnej osi
Odpoveď zapíšte ako zlomok v tvare 'x/y' s menovateľom 2.
Zlomky na číselnej osi


Zlomky na číselnej osi


Zlomky na číselnej osi
![]() | ![]() | |
![]() | ||
![]() | ![]() | |
![]() |
Zlomky na číselnej osi
Porovnávanie zlomkov
Porovnávanie zlomkov
Ktorý zlomok je väčší?
Porovnávanie zlomkov
Porovnávanie zlomkov
Ktorý zlomok je väčší?
Krátenie zlomkov
Krátenie zlomkov
Odpoveď zapíš ako zlomok v základnom tvare 'x/y'.
Krátenie zlomkov
Vyjadrite zlomok ako zlomok v základnom tvare.Aký je najväčší spoločný deliteľ čitateľa a menovateľa? Ako zlomok zjedodušíme? Ako vyzerá zlomok v základnom tvare?Krátenie zlomkov
Krátenie zlomkov
Krátenie zlomkov
Krátenie zlomkov
Zmiešané čísla
Sčítanie a odčítanie zlomkov
Sčítanie a odčítanie zlomkov
Sčítanie a odčítanie zlomkov
Odpoveď zapíšte ako zlomok v základnom tvare 'x/y'.
Sčítanie a odčítanie zlomkov
Určíme spoločného menovateľa.Prevedieme na spoločného menovateľa.Sčítame.Sčítanie a odčítanie zlomkov
Sčítanie a odčítanie zlomkov
Sčítanie zlomkov s obrázkami
Sčítanie zlomkov s celočíselným výsledkem
Sčítanie a odčítanie zlomkov
Sčítanie a odčítanie zlomkov
Násobenie a delenie zlomkov
Násobenie a delenie zlomkov
Aký je vhodný prvý krok?Vynásobíme do kríža.Vynásobíme čitateľa a menovateľa.Po vynásobení dostanemeVynásobíme čitateľa a menovateľa.Násobenie a delenie zlomkov
Násobenie a delenie zlomkov
Násobenie a delenie zlomkov
Odpoveď zapíšte ako zlomok v základnom tvare 'x/y'.
Násobenie a delenie zlomkov
Zlomky: mix
Zlomky, percentá, desatinné čísla: Percentá
Percentá: určovanie
Počítanie s percentami
Počítanie s percentami
Koľko je 80 % z 200?
Počítanie s percentami
Koľko je 80 % z 200?
Počítanie s percentami
60 | 10 % z 150 | 15 |
12 % z 300 | 10 | 15 % z 200 |
20 | 20 % z 50 | 36 |
20 % z 100 | 30 | 30 % z 200 |
Počítanie s percentami
4 | 25 % z 60 | 23 |
5 % z 120 | 15 | 5 % z 40 |
2 | 75 % z 12 | 6 |
2 % z 200 | 9 | 46 % z 50 |
Približné počítanie s percentami
20 % z 345
približne 69približne 55Zlomky a percentá
Zlomky a percentá
10 % | 25 % | |
55 % | ||
5 % | 50 % | |
20 % |
Zlomky a percentá
20 %25 %
Zlomky a percentá
Vyjadrite zlomok v percentách:Výsledok zapíšte ako samotné číslo (bez symbolu %).
Percentá: mix
Zlomky, percentá, desatinné čísla: Desatinné čísla
Desatinné čísla slovom
Desatinné čísla slovom
0,1 | čtyři desetiny | 0,4 |
čtvrtina | 0,125 | čtyři setiny |
0,25 | desetina | 0,01 |
osmina | 0,04 | setina |
Porovnávanie desatinných čísel
Zaokrúhľovanie desatinných čísel
Zaokrúhľovanie desatinných čísel
Zaokrúhlite 5,6 na celé číslo.
Zaokrúhľovanie desatinných čísel
Zaokrúhlite 3,245 na celé číslo.
Desatinné čísla na číselnej osi
Sčítanie a odčítanie desatinných čísel
Násobenie a delenie desatinných čísel
Zlomky a desatinné čísla
Zlomky a desatinné čísla
Zlomky a desatinné čísla
Preveďte zlomok na desatinné číslo.Čím zlomok rozšírime? Áno, aby sme v menovateli dostali mocninu desiatky. Ako vyzerá rozšírenie zlomku? Čitateľa aj menovateľa násobíme zvlášť. Výsledný zlomok je:Desatinné číslo je teda:Prevod desatinného čísla na zlomok
Preveďte na zlomok v základnom tvare: Vytvoríme zlomok s číslom v menovateli.Určíme najväčšieho spoločného deliteľa čitateľa a menovateľa.Týmto číslom zlomok skrátime.Zlomky a desatinné čísla
Zlomky a desatinné čísla
Zlomky a desatinné čísla
exercise_vpisovacka-template_zlomok_ako_desatinne
Desetinné čísla: mix
Geometria: Rovinné útvary
Trojuholník
Geometria: Obsah, obvod
Obvod (na mriezke)
Obvod: trojuholníky, štvoruholníky
Obvod: trojuholníky, štvoruholníky
Obvod: trojuholníky, štvoruholníky
Určite obvod trojuholníka ABC:
Obvod: trojuholníky, štvoruholníky
Určite obvod trojuholníka ABC:
Obsah: trojuholníky, štvoruholníky
Obsah: trojuholníky, štvoruholníky
Určite obsah štvorca ABCD:
Obsah: trojuholníky, štvoruholníky
Obsah: trojuholníky, štvoruholníky
Obsah: trojuholník, rovnobežník, lichobežník
Určite obsah trojuholníka DEF:
Obsah: trojuholník, rovnobežník, lichobežník
Určite obsah trojuholníka DEF:
Obsah: trojuholníky, štvoruholníky
Určite obsah obdĺžnika KLMN:
Obsah: trojuholníky, štvoruholníky
Určite obsah štvorca ABCD:
Obsah, obvod: mix
Geometria: Objem, povrch
Objem: kocka, kváder, hranol, ihlan
Povrch: kocka, kváder, hranol, ihlan
Geometria: Uhly
Uhly v trojuholníku
Uhly v trojuholníku
Uhly v trojuholníku
Určite veľkosť uhla vyznačeného červenou farbou.
Uhly v trojuholníku
Uhly v trojuholníku
Uhly v trojuholníku
Uhly v štvoruholníku
Geometria: Geometrické konštrukcie
Konstrukčné úlohy: trojuholníky
Konstrukčné úlohy prierezovo
Geometria: Operácie a vlastnosti v rovine
Osová súmernosť
Stredová súmernosť
Stredová súmernosť
Je oranžový útvar súmerný s modrým podľa vyznačeného stredu?
nieáno Stredová súmernosť
Zhodnosť
Operácie a vlastnosti v rovine: mix
Elementárna algebra: Výrazy a ich úpravy
Dosadzovanie do výrazov
Zápis pomocou výrazu
Elementárna algebra: Rovnice
Jednokrokové rovnice
Základná rovnica s jednou neznámou
Základná rovnica s jednou neznámou
5 | 25 | |
8 | ||
3 | 15 | |
2 |
Základná rovnica s jednou neznámou
Odčítame 2 od oboch strán rovnice.Vydelíme obe strany rovnice číslom 3.Základná rovnica s jednou neznámou
Zápis zadaní pomocou rovnice
Elementárna algebra: Úlohy s rovnicami
Pomery: základy
Pomery: zmena a rozdelenie čísla
Pomery: výpočty
Pomery: výpočty
Mám vo vrecku červené a modré guľôčky v pomere 3 : 2. Celkovo je tam 10 guľôčok. Koľko je červených?
Pomery: výpočty
Úsečku sme rozdelili v pomere 7 : 2. Kratšia časť úsečky je dlhá 4 cm. Ako dlhá je celá úsečka ?Časť úsečky dlhá 4 cm zodpovedá v danom pomere2 dielom7 dielomAkú dĺžku má teda jeden diel?2 cm4 cmDruhá časť úsečky zodpovedajúca 7 dielom je potom dlhá14 cm7 cmDĺžka úsečky je potom18 cm14 cmPomery: výpočty
Pavla má vo vačku červené a modré guľôčky v pomere 3 : 2. Celkovo je tam 10 guľôčok. Koľko má Pavla červených guľôčok?
Pomery: výpočty
Mám vo vrecku červené a modré guľôčky v pomere 3 : 2. Celkovo je tam 10 guľôčok. Koľko je červených?
Pomery: mierka mapy
Pomery: mierka mapy
Mapa má mierku 1 : 50 000. Kostol a čerpacia stanica sú na mape vzdialené 3 cm. Koľko kilometrov to je v skutočnosti?
Pomery: mierka mapy
Mapa na orientačný beh je v mierke 1 : 15 000. Trasa závodu meria 15 km. Koľko je to na mape centimetrov?1 cm na mape zodpovedá15 000 cm v skutočnosti15 km v skutočnostiKoľko je to kilometrov?0,15 km1,5 kmTrasa závodu dlhá 15 km je10 krát dlhšia100 krát dlhšiaZodpovedajúca dĺžka na mape musí byť 100 krátdlhšiakratšiaTrasa závodu bude teda na mape100 cm1000 cmPriama a nepriama úmernosť
Priama a nepriama úmernosť
Na balíčku 750 gramov cestovín fusilli je napísané, že vystačia na 6 porcií. Koľko gramov fusilli by mal odvážiť taliansky šéfkuchár maestro Davido, ak chce pripraviť len 5 porcií?Ktorý z nasledujúcich vzťahov platí?Keď budeme mať dvojnásobné množstvo cestovín, uvaríme polovičný počet porcií.Keď budeme mať dvojnásobné množstvo cestovín, uvaríme dvojnásobný počet porcií.Aká úmera je teda medzi množstvom cestovín a počtom porcií?priama úmeranepriama úmeraČo bude najužitočnejšie zistiť?Koľko gramov cestovín potrebujeme na 1 porciu.Koľko porcií dokážeme urobiť z 1 gramu cestovín.Koľko?A koľko gramov cestovín potrebujeme na 5 porcií?Ako bude znieť odpoveď?Maestro Davido by mal na 5 porcií odvážiť gramov cestovín fusilli.Maestro Davido by mal na 5 porcií odvážiť 625 gramov cestovín fusilli.Priama a nepriama úmernosť
Jedna lízanka stojí 5 Kč, dve lízanky 10 Kč.
priama úmernosťnepriama úmernosťPriama a nepriama úmera
Snehulienka upiekla jablkový závin pre svojich 7 trpaslíkov. Spotrebovala na to 21 jabĺk. Na budúci týždeň prídu na návštevu ešte ďalší 4 trpaslíci. Koľko jabĺk bude Snehulienka potrebovať, aby urobila rovnako výdatný závin ako vtedy?

Myslím si číslo
Myslím si číslo (po krokoch)
Myslím si číslo. Keď k nemu pridám 8 a výsledok vydelím tromi, dostanem to pôvodné číslo. Aké číslo si myslím?Označme si neznáme číslo ako . Ako bude vyzerať rovnica, ktorú popisuje zadanie?Ako by sme teraz mohli rovnicu čo najvhodnejšie upraviť?Prevedieme oba výskyty na jednu stranu rovnice.Vynásobíme obe strany rovnice trojkou.Vznikla nám rovnica . Ako ju správne upravíme?Aká je vhodná odpoveď na slovnú úlohu?Človek zo zadania si myslí číslo .Človek zo zadania si myslí číslo .Myslím si číslo
Myslím si číslo. Keď k nemu pridám 8 a výsledok vydelím tromi, dostanem to pôvodné číslo. Aké číslo si myslím?
Jednotky, miery: Čas
Počítanie s časom
Jednotky, miery: Jednotky
Jednotky dĺžky
Prevody jednotiek dĺžky
10 km
10 000 cm10 000 mJednotky dĺžky
0,1 km | 1 cm | 100 cm |
10 m | 10 cm | 1 km |
10 mm | 1 dm | 1000 cm |
100 m | 1000 m | 1 m |
Jednotky dĺžky
Jednotky hmotnosti
Jednotky hmotnosti
Dieťa váži 8250 g, mamka 65 kg a tatko 0,1 t. Koľko váži celá rodina?Aký je vhodný prvý krok?Previesť dané hmotnosti na metre.Previesť dané hmotnosti na rovnaké jednotky.Áno, prevedieme na kilogramy. Dieťa váži 8250 gramov a to je0,825 kg8,25 kgTatko váži 0,1 tony a to je1000 kg100 kgSčítame všetky hmotnosti:8,25 kg + 100 kg8,25 kg + 100 kg + 65 kgKoľko váži celá rodina?Celá rodina váži 247,5 kg.Celá rodina váži 173,25 kg.Prevody jednotiek hmotnosti
150 g
15 000 mg150 000 mgJednotky obsahu
Jednotky obsahu
Jednotky obsahu
75 m² | zahrada | 300 cm² |
velikost běžného bytu | 400 m² | poštovní známka |
0,1 km² | běžný stůl | 2 cm² |
sešit | 10000 cm² | sjezdovka |
Jednotky obsahu: zo života
veľkosť bežného bytu
750 m²75 m²Jednotky obsahu
100 dm² =mm²
Jednotky objemu
Jednotky objemu
50 l | 5 m³ | 2 dl |
barel vody | 5000 l | sklenice vína |
0,05 ml | láhev vody | 15 ml |
1,5 cl | 1,5 l | kapka vody |
Jednotky objemu
Jednotky objemu
Päť kociek cukru rozpustíme v pol litre vody. Koľko mililitrov roztoku vznikne, ak má jedna kocka objem 8 cm³?Aký je vhodný prvý krok?Všetky objemy prevedieme na centimetre.Všetky objemy prevedieme na mililitre.Áno, prevedieme na mililitre. Voda má objem 0,5 litra a to je5000 ml500 mlKocka cukru má objem:8 cm³ = 8 ml8 cm³ = 0,8 mlAko vypočítame objem roztoku, ktorý vznikne?Teda:Vznikne roztok s objemom 540 ml.Vznikne roztok s objemom 532 ml.Jednotky objemu